På Vesterbakkeskolen i Randers har WizeFloor en central rolle i elevernes udvikling fagligt og socialt. Gulvet har nogle læringsmæssige fordele, som især kommer til udtryk på specialskolen. Sådan lyder det fra lærer Anna Rysbjerg Christensen, som har undervist på Vesterbakkeskolen i 11 år.
Mange af børnene på skolen har fysiske handicap af forskellig art, men børnene vokser ved at komme på WizeFloor. Anna Rysbjerg Christensen har haft en dreng, der havde spasticitet i hænderne og derfor havde svært ved at skrive og være oppe ved tavlen, men på WizeFloor åbnede han op for sin faglige udfoldelse. Gulvet giver børnene mulighed for at vise, at de kan noget mere.
Kernen i WizeFloor er, at det er med til at sætte gang i børns sprog, når de er ude og lege på gulvet. Sproget er netop noget, som lærerne har fokus på, fordi en vigtig del af børns udvikling er, at de lærer bedst, når de sætter sprog og taler om de ting, de foretager sig, lyder det fra Anna Rysbjerg Christensen.
WizeFloor træner også sociale færdigheder
Formålet med WizeFloor for Vesterbakkeskolen er dels det faglige, men der ligger også noget socialt i det.
Anna Rysbjerg Christensen kan mærke, at børnene kan være i aktiviteten i længere tid, når det gælder WizeFloor, i forhold til mere stillesiddende aktiviteter. På gulvet føler børnene mere, at de leger. De bliver fanget i et univers og glemmer helt, at de faktisk er i gang med at lave matematik.
Vesterbakkeskolen valgte WizeFloor, fordi det var nemt at gå til, og fordi de kunne bygge deres egne spil. Anna Rysbjerg Christensen synes, at selve softwaren er nemmere at tilgå end de andre digitale løsninger, de havde tænkt sig at anskaffe. Og dét, at de kan præge og personliggøre deres egne spil gennem nemme skabeloner, er et kæmpe plus.
På skolen har de haft WizeFloor i 5,5 år, og de bruger det mere i dag end i starten.